שיעור הפוך - הלכה למעשה (מדריך, חלק א')

7350
שיעור הפוך - הלכה למעשה (מדריך, חלק א')

גישת השיעור ההפוך מוזכרת לא מעט בספרות המקצועית בתחום החינוך, אך מיושמת ע"י מורים בודדים, משוגעים לדבר. מורים רבים לא חושבים שהגישה מתאימה לכיתתם, מורים אחרים לא מבינים את מהות השיטה ויתרונותיה, וקיימת קבוצה של מורים שמכירים את הרעיון, מעוניינים להתנסות, אבל לא מוצאים את המשאבים והזמן להתגבר על קשיי ההתחלה.

המדריך הזה מיועד למורים שרוצים להתנסות אבל מתקשים במציאת זמן ומשאבים להתחיל. במדריך אציע מספר שלבים שאני מקווה שיסייעו לכם בבניית יחידה פדגוגית אחת בגישת השיעור ההפוך. כמובן שאין כללים מחייבים וכל הכתוב הוא בגדר המלצה המבוססת בעיקר על ניסיוני האישי המצומצם. אני מקווה שההצעות שיפורטו כאן יעלו לכל הפחות את הנקודות שיש לחשוב עליהן ביישום שיעור הפוך.

 

ניתן לפרק את הבנייה של שיעור הפוך לשלבים הבאים:

  • בחרו נושא.

  • מצאו סרטון או הקליטו סרטון.

  • שלחו את הסרטון לתלמידים וודאו שהם יצפו בו.

  • תכננו את השיעור באופן שיאפשר לכם לנצל היטב את הזמן שהתפנה לכם עם תלמידיכם.

בחלק א' של המדריך אעסוק בשני נושאים - בחירת נושא, ואיתור סרטון.

לפני כן, כמה עצות כלליות:

  1. עשו מה שמתאים לכם ומשרת את המטרות שלכם. אל תשתמשו בכלי טכנולוגי כי הוא נחשב או מעוצב היטב, מצאו את הכלים שייתנו מענה לצרכים שלכם.

  2. אל תחששו לנסות. התנסו בדרכים שונות וכלים שונים עד שתמצאו את מה שמתאים לכם. איבוד של כמה דקות בשיעור מדי פעם הוא הפסד קטן יחסית לרווח הפוטנציאלי.

  3. אל תעשו הכל לבד. הלכו בדרך הזו לפניכם. מצאו מישהו שכבר ניסה והיעזרו בו.

  4. הסבירו לתלמידים מה אתם עושים. שיתוף הפעולה של התלמידים ישתפר משמעותית אם יבינו מה אתם מנסים לעשות ולשם מה. ההסבר יהפוך אותם לשותפים לתהליך והם עשויים לספק תובנות מפתיעות.

שלב ראשון - בחירת נושא
לשם תכנון שיעור הפוך ראשון, יש לבחור נושא שמתאים לשיעור (בודד או כפול). אני לא נתקלתי בנושאים שלא ניתן ללמד בעזרת שיעור הפוך, אבל בוודאי יש נושאים שמתאימים יותר. אלה שיקולים שעשויים לשרת אתכם בבחירה:

  1. נושא שתלמדו בקרוב. תכנון יחידה של שיעור הפוך רק כתרגול מעקר את תהליך הלמידה. אני ממליץ לבחור נושא שאתם צפויים ללמד בעוד שבוע-שבועיים ומיד להכניס את התכנית לשימוש.

  2. נושא המכיל מרכיב גדול יחסית של ידע הצהרתי או מיומנות טכנית. רצוי לבחור נושאים שקל ללמדם באמצעות סרטון, בניגוד לנושאים מופשטים ומורכבים, שעשויים להיות קשים יותר להעברה בסרטון. כמה דוגמאות:

    • נושאים בהם התלמידים צריכים ללמוד מיומנות שניתן להמחיש ויזואלית היטב (חילוק ארוך, איתור משפטי מפתח בטקסט, איזון משוואות בכימיה וכיוצ"ב).
    • נושאים בהם יש ידע שהתלמידים צריכים להיחשף אליו פעם ראשונה (קריאה ראשונה של יצירה קצרה בספרות, אנגלית, או פרק בתנ"ך, סקירה של הגורמים המיידיים לפריצת מלחמת העולם הראשונה)
  3. נושא בו קיימים סרטונים מתאימים. הקלטת סרטון גוזלת זמן רב. אם אפשר, עדיף להשתמש בסרטונים קיימים.

 

שיעור הפוך - רוב הנושאים שאתם רוצים ללמד נמצאים אי שם ברשת - בסרטונים

שלב שני - הגדרת מטרות לימודיות
כאן אין שום חידוש. הגדרת המטרות נעשית באותו אופן כמו בכל שיעור אחר. אני מציין שלב זה כיוון שלעתים למורים מתחילים יש נטייה לבחור סרטון שובה לב ומעניין, אך שבאופן מצער אינו משרת את המטרות הלימודיות. סרטונים כאלה יהיו מהנים לצפייה ויוכלו לשמש כטיזר או קדימון (פרומו), אך לא יחליפו את שלב ההקנייה בכיתה, ובכך יחמיצו את ייעודו של השיעור ההפוך.

שלב שלישי - מטלת ההכנה לשיעור
אבן היסוד של השיעור ההפוך היא מטלת בית שתגרום לכך שהתלמידים יגיעו לשיעור עם חלק ניכר מהידע הבסיסי הדרוש, כדי לפנות זמן לתרגול ואינטראקציה בכיתה.

לרוב המטלה מורכבת משני שלבים - צפייה בסרטון ומענה על שאלות.

מאפיינים של סרטונים טובים לשיעור הפוך

  • מלמד. אם התלמיד לא מחזיק בידע חדש או מיומנות חדשה לאחר הצפייה בסרטון, ערכו לשיעור הפוך הוא נמוך. קריטריון זה נועד לעזור לכם לסנן גימיקים, קדימונים (פרומואים), טיזרים וכיוצ"ב.

  • מעניין במידה. אין צורך ביצירת מתח כמו בסרט הוליוודי, אבל צריכה להיות תנועה על המסך, והקריינות צריכה להיות בהירה ובקצב טוב.

  • קצר. רצוי לא יותר מ-5 או 10 דקות. סרטון טוב באורך זה יכול ללמד כמו הרצאה של חצי שעה. יותר מכך - לרוב קשה לשמור על ריכוז לאורך משך זמן ממושך יותר.

  • בהיר. בניגוד לסרטונים שניתן להקרין בכיתה, על כל התלמידים להיות מסוגלים להבין את הדרוש ללא תיווך נוסף או אפשרות לשאילת שאלות.

  • קיים. ניתן להקליט סרטונים אבל זה גוזל הרבה זמן. אם יש סרטונים קיימים - מה טוב.

איפה לחפש סרטונים
לפניכם רשימת אתרים המתמחים בסרטונים לימודיים בתחומים שונים. קיימים סרטונים כמובן גם באתרי שיתוף הוידאו (youtube, vimeo…), אבל הם קשים לחיפוש ובשבילם אתם לא צריכים אותי.

הטבלה מבוססת על הידע האישי שלי, ואני משוכנע שיש אתרים נוספים, וחדשים מתווספים. מכירים אתר מוצלח נוסף? כתבו לי.

 

נושא

אתר

מתמטיקה

אקדמיית קהאן

מתמטיקה

שיעורטונים

מתמטיקה

אני10

מתמטיקה

 

מתמטיקה

 

מתמטיקה

קושיות

פיזיקה

שיעור פתוח

פיזיקה

 

פיזיקה

אקדמיית קהאן

פיזיקה

 

פיזיקה

קושיות

עברית

 

עברית

23FM

אנגלית

bonilmad

מדעי המחשב

שיעור פתוח

ביולוגיה

אקדמיית קהאן

כימיה

אקדמיית קהאן

אזרחות

מאה באזרחות

אתרים כלליים

TED-Ed


עד כאן להפעם. זה חלק ב', שעוסק בטכניקות פשוטות להקלטת סרטון באופן עצמאי. הקלטת סרטונים דורשת הרבה זמן ומעט אימון, אבל כך ניתן ליצור סרטון מדויק - מתאים לגישתכם, ומכסה את כל הנושאים החשובים לכם ללא בזבוז זמן. ולמיטיבי לכת - הנה חלק ג' ובו תסיימו את המדריך המלא!

הדפסת סיפור זה
איתמר בנית

מחנך, מורה לפיזיקה ומורה למחשבים במזכרת בתיה. חובב טיולים וצילום.